Wszystko zaczyna się w głowie. To właśnie tam rodzą się nasze emocje, decyzje, marzenia, ale też lęki i kryzysy. IV Opolskie Forum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży stało się przestrzenią do rozmowy o tym, jak w świecie pełnym bodźców i presji zadbać o równowagę psychiczną najmłodszych.
Dzięki inicjatywie Uniwersytetu WSB Merito w Opolu oraz Samorządu Województwa Opolskiego, w auli uczelni przy ulicy Kośnego po raz kolejny spotkali się psychologowie, pedagodzy, naukowcy i praktycy, by wspólnie rozmawiać o kondycji psychicznej najmłodszych. A jak pokazują badania, ale też przestrzeń społeczna czy media, potrzeby tego obszaru są ogromne. Młodzi ludzie mierzą się z depresją, wycofaniem, apatią, potęguje to osamotnienie, niezrozumienie i hejt.
Nic więc dziwnego, że jak co roku wydarzenie spotyka się z ogromnym zainteresowaniem. Na część plenarną zgłosiło się ponad tysiąc osób, a warsztaty, które odbędą się drugiego dnia Forum, wypełniły się 250 uczestnikami.
– Jesteśmy niezmiernie dumni, że możemy angażować swoje zasoby naukowe i kadrowe w tak ważną kwestię, jaką jest dbałość o kondycję psychiczną dzieci i młodzieży. Rosnąca liczba uczestników z roku na rok pokazuje, że to temat niezwykle istotny we współczesnym świecie. Nasze forum to przestrzeń wymiany doświadczeń, wiedzy, ale też budowania współpracy między środowiskami – przyznaje dr Katarzyna Mizera, dziekan Uniwersytetu WSB Merito w Opolu.
Dwudniowe wydarzenie łączy w sobie refleksję naukową i praktyczne działania. Wystąpienie otwierające wygłosiła dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy. Wśród prelegentów znaleźli się także m.in. prof. dr hab. Tomasz Grzyb, który w swoim wystąpieniu „Niespokojne pokolenie – fakt czy pojęcie publicystyczne?” analizował specyfikę pokolenia Z, prof. dr hab. Małgorzata Michel (UJ), która mówiła o zjawisku „cyberwłóczęgi” wśród dzieci i młodzieży, prof. dr hab. Alicja Głębocka (UO) z tematem „Depresja i lęk w systemie edukacji”, oraz dr n. med. Anna Szczegielniak, która poruszyła problem „Mody na ADHD”.
Drugi dzień Forum ma charakter warsztatowy, dający uczestnikom przestrzeń do wymiany doświadczeń i pogłębienia praktycznych umiejętności wspierania młodych ludzi w kryzysach emocjonalnych.
Wielokrotnie podkreślano, że dobrostan psychiczny to podstawa zdrowego funkcjonowania. – Jeżeli będziemy mieli dobrze poukładane nasze zdrowie psychiczne, jeżeli będziemy znali swoją wartość, łatwiej odnajdziemy się we współczesnym świecie. W świecie pełnym kryzysów, w którym teoretycznie żyjemy w dobrobycie, ale ten dobrobyt nie zawsze przekłada się na dobrostan. Dlatego właśnie wszystko zaczyna się w głowie – zaznacza Zuzanna Donath-Kasiura, wicemarszałek województwa opolskiego.
O tym, jak budować relację z dzieckiem i jak naprawdę z nim rozmawiać, mówiła m.in. dr Aleksandra Piotrowska. – Kiedy zacząć dialog z dzieckiem? Jedyna poprawna odpowiedź to – zaraz po jego narodzinach. Jeśli przez kilkanaście lat życia dziecka żyjemy teoretycznie razem, ale praktycznie każdy w swoim pokoju, trudno mówić o prawdziwej więzi – podkreślała psycholog.
Dr Piotrowska zwróciła uwagę, że dziecko musi czuć w rodzicu oparcie i otwartość – a codzienne rozmowy nie powinny przybierać formy „poważnych dyskusji naprzeciwko siebie na fotelach”. – Rozmawiajmy przy wspólnym gotowaniu, przy stole, przy obieraniu ziemniaków. To w takich chwilach dziecko opowiada o codzienności, o drobnych rzeczach, w których często można dostrzec sygnały niepokoju. Jeśli tego czasu razem nie mamy, szkoła często jako pierwsza zauważa problem, a rodzice są zaskoczeni. Dlatego tak ważne jest, by po prostu być, słuchać i budować więź. Nie chodzi o moralizowanie czy wykłady, tylko o mądre słuchanie – zaznaczyła.
Właśnie to przesłanie wybrzmiało podczas całego forum: że przy dziecku trzeba po prostu być – z uwagą, empatią i gotowością do rozmowy. Młody człowiek od najmłodszych lat powinien czuć w dorosłym partnera i oparcie – kogoś, kto jest blisko, kto słucha i rozumie.
Szczegółowy program wydarzenia dostępny jest pod adresem.
kk






