Mobilność w Subregionie Północnym czyli nowe projekty unijne

W siedzibie Starostwa Powiatowego w Oleśnie odbyło się uroczyste wręczenie umów beneficjentom projektów unijnych, dotyczących mobilności miejskiej i mobilności mieszkańców, realizowanych z programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027. Tym razem umowy dotyczą gmin i powiatów Subregionu Północnego.

Opolskie stawia na rozwój także z myślą o komunikacyjnym komforcie mieszkańców – ma być wygodniej, szybciej, a ponadto ekologicznie. Podczas spotkania w Oleśnie marszałek Szymon Ogłaza wręczając umowy tłumaczył, jak ważne jest zwiększanie dostępności komunikacyjnej w naszym województwie. – Prawie 100 milionów złotych trafia do Subregionu Północnego na mobilność mieszkańców i miejską. Wartość wszystkich projektów to ponad 98 milinów złotych, a dofinansowanie to około 65 milionów złotych z Funduszy Europejskich dla Opolskiego – mówił podkreślając, że to naprawdę niemałe projekty, a związane z tym, co wszystkich interesuje. – To przede wszystkim transport zbiorowy, czyli zakup 12 zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych, budowa dwóch centrów przesiadkowych, budowa 4 obiektów park&ride, czyli miejsc gdzie można zostawić samochód, lub rower i odjechać dalej transportem zbiorowym. Ponadto powstanie aż 40 km ścieżek rowerowych w całym subregionie – wymieniał marszałek.

Projekty te znacząco poprawią komfort podróżowania oraz ułatwią codzienne przemieszczanie się w powiecie oleskim, kluczborskim i namysłowskim, z drugiej zaś strony biorą pod uwagę dbałość o czystsze powietrze wokół nas.

Fundusze w ramach tych projektów  przeznaczone zostaną dla: 

  • Gminy Olesno – na drogi rowerowe na odcinku od Leśnej w kierunku Osiecka i w Oleśnie, przy ul. Małe Przedmieście,
  • Powiatu Oleskiego – na drogi rowerowe w Leśnej i Wachowie, drogę dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 901 na odcinku Kocury – Bzionków, drogę rowerową Leśna – Osiecko Odcinek, drogę pieszo-rowerową wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 901 w m. Pludry,
  • Gminy Radłów – na budowę parkingu typu Bike & Ride w m. Kolonia Biskupska, przy drodze rowerowej Olesno – Radłów,
  • Powiatowo-Gminnego Związku Samorządów Ziemi Oleskiej – na drogi rowerowe na odcinku Olesno – Radłów i Olesno – Borki Małe, budowę ścieżki rowerowej z Kadłuba Wolnego w kierunku Osiecka i ścieżki rowerowej na terenie m. Gorzów Śląski,
  • Gminy Namysłów – na 7 nowych autobusów i  przystanki autobusowe wraz z infrastrukturą służącą poprawie jakości publicznego transportu miejskiego i energooszczędne oświetlenie uliczne i drogowe,
  • Powiatu Kluczborskiego – na 2 nowe autobusy zeroemisyjne i modernizację zajezdni autobusowej wraz z infrastrukturą do ładowania pojazdów oraz na ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Jagiellońskiej w Kluczborku,
  • Gminy Kluczbork – na 2 nowe autobusy zeroemisyjne i modernizacja zajezdni autobusowej wraz z infrastrukturą do ładowania pojazdów, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, energooszczędne oświetlenie uliczne i drogowe, budowę obiektów P&R,
  • Gminy Wołczyn – na budowę Centrum Przesiadkowego w Wołczynie wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz energooszczędne oświetlenie uliczne i drogowe,
  • Powiatu Namysłowskiego – na budowę stacji B&R i przystanku autobusowego oraz energooszczędne oświetlenie uliczne i drogowe,
  • Gminy Pokój – na przebudowę Wolności w Pokoju, budowę zatoki autobusowej, wykonanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zakup busa elektrycznego,
  • Gminy Dobrodzień – na drogę dla rowerów – ul. Piastowska w Dobrodzieniu
  • Gminy Gorzów Śląski – na drogę dla pieszych i rowerów ul. Chopina w m. Gorzów Śląski, MOR oraz rozbudowę oświetlenia drogi pieszo-rowerowej od Oleskiej do ul. Młyńskiej w m. Gorzów Śląski,
  • Gminy Praszka – na ciąg pieszo-rowerowy na odcinku DK 42 w Strojcu, drogę rowerową po trasie kolejki wąskotorowej na odcinku od Aleksandrowa do granicy z gminą Mokrsko, ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Wieluńskiej w Kowalach,
  • Gminy Rudniki – na ścieżkę pieszo-rowerową na odcinku Faustianka-Porąbki,
  • Gminy Zębowice – na drogę rowerową Leśna – Osiecko i wykonanie miejsca postojowego dla samochodu osobowego dla osób niepełnosprawnych.

To kolejny ważny krok dla zrównoważonego transportu publicznego w naszym województwie możliwy dzięki środkom unijnym. Takie inwestycje zapewniają większą dostępność komunikacji, ale też ograniczają negatywny wpływ spalin na środowisko. 

 

Udostępnij wpis: