W Niemodlinie o turystyce i dla turystyki. Polska i jej regiony mają ogromny potencjał

W pięknym otoczeniu Zamku Niemodlin odbyła się konferencja regionalna „Strategiczne kierunki rozwoju turystyki w województwie opolskim”. Ministerstwo Sportu i Turystyki przygotowuje strategię, która ma w pełni ukazać bogactwo i atrakcje wszystkich województw.

Polska jest atrakcyjnym kierunkiem turystycznym, coraz częściej docenianym przez polskich i zagranicznych turystów. Jest to ogromny potencjał, dlatego też ważne jest, aby opracować wspólną i spójną strategię ukazującą unikatowość i produkty turystyczne wszystkich województw.

Turystyka. Mamy wiele do zaoferowania!

Jak przyznał sekretarz w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, Polska jest krajem nowoczesnym, bezpiecznym i atrakcyjnym. To właśnie przyciąga turystów z kraju i z zagranicy. – Zachęcam, aby każdy region szukał własnej drogi, a każdy z nich jest unikatowy. Mamy plan, aby Polska była liderem turystyki Europy Środkowo – Wschodniej. To Morze Bałtyckie, które w kontekście zmian klimatycznych staje się atrakcyjną destynacją. Do tego ogromne dziedzictwo kulturowe, zabytki czy kulinaria, które chcemy odkrywać na nowo. Turystyka generuje blisko 100 mld złotych, z czego 60% pozostawiają turyści zagraniczni. Chcemy zbudować markę Polski, ale także stworzyć takie produkty, które odkryją na nowo nasi rodacy. Naszym celem, aby PKB z turystyki wzrosło z 5% do 9,5%, jak jest to w innych krajach UE – przyznał Piotr Borys.

Nową strategię krajową ma charakteryzować spójność, kompleksowość, ale także akcent na regionalizm. – Uruchamiamy równolegle 16 strategii regionalnych, które będą załącznikami do naszej dużej strategii. Pod to będą podpięte środki europejskie. Chcemy też włączyć w to przedsiębiorców prywatnych, a to setki tysięcy małych i średnich firm, działających w branży turystycznej. Województwo Opolskie, jako region kompaktowy ma ogromny potencjał, sam w sobie może być doskonałą marką. Myśląc o Opolszczyźnie możemy mieć na myśli świetny weekend – piękne pogranicze, doskonałą kuchnię, piękne zamki i pałace – przyznał Piotr Borys.

– Mamy sporo atrakcji do zaoferowania. Nie są one tak oczywiste, jak u naszych sąsiadów z Dolnego Śląska czy Województwa Śląskiego, ale są bardzo ciekawe i wyróżniające nas na tle. Nie bez powodu spotykamy się na Zamku w Niemodlinie, który wraz z innymi zamkami i pałacami tworzy sieć. Kolejnym produktem turystycznym jest enoturystyka i nasze winnice, które stały się prawdziwym hitem. To samo dotyczy jeździectwa. Chcemy to wszystko „zapakować” w sensowny produkt turystyczny, stąd współpraca z Opolską Regionalną Organizacją Turystyczną, która weszła na zupełnie inny poziom. To wszystko sprawiło, że zdecydowaliśmy się na pogłębione badanie ruchu turystycznego. Z przyjemnością wpiszemy się w prace Ministerstwa Sportu i Turystyki – wyjaśnił marszałek Szymon Ogłaza.

– Wszelkie dokumenty strategiczne, badanie ruchu turystycznego pomogą nam w sposób bardziej profesjonalny budować ofertę turystyczną i produkt turystyczny – dodał Piotr Mielec, dyrektor OROT.

Polska. Więcej niż myślisz

Małgorzata Wilk – Grzywna, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej przyznała, aby w pełni wykorzystać potencjał turystyczny Polski i regionu, trzeba mieć dobry plan, a wszystkie strategie regionalne musza „się widzieć”. – Województwo Opolskie jako region ma dobry dokument strategiczny do roku 2030. Wątek turystyki jest wyraźnie zaznaczony, a to duży plus w skali regionów. Wpisuje się to doskonale w kierunek zrównoważonej turystyki – mówiła. Jak dodała, turysta zagraniczny, który do nas przyjeżdża, jest mile zaskoczony. Akcent trzeba położyć na to, aby ktoś, kto Polski nie zna i nigdy niej nie był, zainteresował się naszym krajem. – Potrzebujemy rozpoznawalności, tylko synergia działań może przynieść efekt skali, stąd prace nad wspólną strategią. Mamy świetną bazę noclegową, dobrą infrastrukturę, zabytki, kulinaria. Ubiegły rok to bardzo dobre wyniki – największy wzrost przyjazdów turystycznych to turyści z Chin i Indii (wzrost o 51%), ZEA (wzrost o 39%), a także Grecji (wzrost o 39%). Średnia długość pobytu w Polsce to 6,6 noclegów – przytoczyła dane.

Opolszczyzna była piątym przystankiem podczas ogólnopolskich konsultacji strategii turystyki. Takie spotkania odbywają się we wszystkich szesnastu województwach. To element prac nad „Strategią Rozwoju Turystyki dla Polski do roku 2030, z perspektywą do roku 2036”. Celem spotkań konsultacyjnych jest wypracowanie kompleksowego i spójnego dokumentu strategicznego, który będzie w sobie zawierał realne potrzeby regionalne województw, uwzględniając ogólnokrajowe cele polityki turystycznej.

kk

Udostępnij wpis: