Obwodnice Nysy i Podkamienia nie tylko usprawnią ruch nadgraniczny

Budowa obwodnic Nysy i Podkamienia to nie tylko długo oczekiwane spełnienie obietnic, to realny krok ku lepszej komunikacji w skali ogólnopolskiej. Położenie Nysy, zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od granicy z Czechami, czyni ten fragment regionu częścią tranzytu między południem Polski a krajami Europy Środkowej i Zachodniej.

Nowe inwestycje w ciągu dróg wojewódzkich nr 411 i 489 mają szansę stać się strategicznym ułatwieniem nie tylko dla mieszkańców regionu, ale i dla całej krajowej sieci transportowej.

Jak zaznacza członek zarządu województwa opolskiego Robert Węgrzyn, rozpoczyna się etap przygotowania dokumentacji, ale jest on niezbędny do rozpoczęcia budowy. – To jest skomplikowana dokumentacja, a jej opracowanie zajmie 34 miesiące. To jest bardzo złożona inwestycja, która wymaga wielu uzgodnień – zaznacza.

Nysa zyska ponad 4,5-kilometrową obwodnicę

Przetarg, o którym mówiono na konferencji prasowej w  Niwnicy pod Nysą, dotyczy dwóch inwestycji, jednak największy z projektów to obwodnica Nysy. Przewiduje się budowę nowoczesnej drogi o długości 4,6 km. Trasa zostanie poprowadzona z pominięciem zabudowań miejskich, z trzema rondami łączącymi ją z drogą powiatową Nysa–Hajduki Nyskie, wojewódzką nr 411 oraz drogą krajową nr 41, gdzie istniejące rondo zostanie gruntownie przebudowane. – Otwarcie ofert związanych z przygotowaniem dokumentacji przewidzieliśmy na 22 maja – mówi Bartłomiej Horaczuk dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.

– Dla nas istotne jest połączenie Nysy i Głuchołaz. Chcemy, aby to połączenie usprawniło ruch transgraniczny i połączenie z Czechami – zaznacza Bartłomiej Horaczuk. Na trasie znajdą się istotne obiekty inżynierskie: dwa wiadukty (nad linią kolejową i drogą gminną) oraz most nad rzeką Kamienica. Oprócz tego zaplanowano budowę ciągów pieszo-rowerowych, około 20 przepustów, dróg serwisowych dla rolnictwa oraz pełną infrastrukturę towarzyszącą – od systemów odwodnienia, przez zieleń, po nową organizację ruchu.

– Inwestycja jest współfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach Programu Budowy Obwodnic, co czyni ją jednym z filarów polityki rozwoju infrastrukturalnego państwa. Planowany czas realizacji przypada na lata 2028–2030 – dodaje członek zarządu Robert Węgrzyn.

Podkamień również z nową trasą

Drugi z projektów – obwodnica Podkamienia – dopełni układ komunikacyjny tej części województwa, oferując 2,6 km nowej drogi, jedno rondo, przejazd gospodarczy nad drogą gminną i infrastrukturę analogiczną do tej w Nysie: przepusty, odwodnienia, ścieżki pieszo-rowerowe oraz przebudowę istniejących sieci technicznych.

Ruch usprawniony lokalnie i krajowo

Choć inwestycje te wpisują się przede wszystkim w strategię rozwoju Opolszczyzny, ich znaczenie wykracza daleko poza granice województwa. Droga wojewódzka nr 411 stanowi ważny łącznik drogowy między Nysą a granicą państwa w Głuchołazach, prowadząc dalej do czeskiego Jeseníka i głównych tras Europy Środkowej. Modernizacja tego odcinka to impuls dla handlu, turystyki, logistyki i przemysłu w całym regionie przygranicznym. – To także przykład na to, że obietnice mogą być dotrzymywane z realnym wpływem na życie mieszkańców i gospodarkę kraju. To jest dopełnienie tego, co działo się kilka lat temu i po tym, jak już wybudowano część obwodnicy nyskiej – mówi starosta nyski Daniel Palimąka.

Czas realizacji, który związany jest z dofinansowaniem mówi, że budowa obwodnicy powinna trwać w latach 2028-2030. Wcześniej, w trakcie przygotowania dokumentacji, będą prowadzone konsultacje również z mieszkańcami.

pw

 

Udostępnij wpis: