Zgodnie z zapowiedzią marszałka i zarządu województwa, sejmik przyznał konkretną pomoc finansową samorządom, które ucierpiały podczas powodzi. W poniedziałek odbyła się w tej sprawie sesja Sejmiku Województwa Opolskiego.
Nieplanowana wcześniej sesja została zwołana na wniosek grupy radnych po tym, jak do marszałka i zarządu wpłynęły wnioski z gmin i powiatów o udzielenie pomocy finansowej na usuwanie skutków powodzi.
Już na poprzedniej sesji, w specjalnej rezolucji, Sejmik Województwa Opolskiego zadeklarował gotowość przyznania poszkodowanym samorządom pomocy w formie dotacji celowej, w pierwszej kolejności z przeznaczeniem na wydatki bieżące w związku z usuwaniem skutków powodzi, określając jednocześnie wysokość deklarowanej pomocy nie mniejszą niż 10 milionów złotych z budżetu województwa.
Marszałek Szymon Ogłaza przypominał o tym mówiąc, że dziś przyszedł czas na realizację uchwały intencyjnej z ostatniej sesji sejmiku. – W tej chwili nie mówimy o odbudowie i przywróceniu stanu sprzed powodzi, bo na to potrzebne są o wiele większe pieniądze, ale i do tego się przygotowujemy. Dziś, kiedy do końca roku zostały niespełna trzy miesiące, przekazujemy pieniądze na bieżące wydatki gmin i powiatów – mówił marszałek. – Dziś nie tylko pokazujemy swoją solidarność z poszkodowanymi, ale oferujemy realną pomoc, dzieląc się tym, co mamy. To pomoc skonsultowana z samorządami i adekwatna do naszych możliwości – dodawał.
Po uchwaleniu we wrześniu rezolucji przez sejmik, do urzędu marszałkowskiego zaczęły wpływać wnioski o przyznanie pomocy z poszkodowanych gmin i powiatów. Samorząd województwa przyznał zatem 23 samorządom następujące kwoty:
- Lewin Brzeski – 1 500 000 zł
- Grodków – 800 000 zł
- Powiat Głubczycki – 150 000 zł
- Głubczyce – 500 000 zł
- Branice – 400 000 zł
- Powiat Krapkowicki – 100 000 zł
- Krapkowice – 300 000 zł
- Strzeleczki 150 000 zł
- Powiat Nyski – 1 000 000 zł
- Nysa – 1 500 000 zł
- Głuchołazy – 1 800 000 zł
- Paczków – 300 000 zł
- Otmuchów – 500 000 zł
- Korfantów – 200 000 zł
- Łambinowice – 150 000 zł
- Pakosławice – 100 000 zł
- Skoroszyce – 300 000 zł
- Niemodlin – 100 000 zł
- Prudnik – 800 000 zł
- Lubrza – 100 000 zł
- Biała – 120 000 zł
- Głogówek – 300 000 zł
- Lubsza – 80 000 zł
Wszystkie uchwały radni podjęli jednogłośnie. Łączna kwota udzielonej obecnie pomocy to 11 milionów 250 tysięcy złotych. Zgodnie z zapotrzebowaniem gmin i powiatów, to przede wszystkim pieniądze na usuwanie popowodziowych śmieci, udrożnienia kanalizacji, odmulenie cieków wodnych czy zakup zużytego sprzętu dla jednostek OSP biorących udział w akcji powodziowej.
vr