Rzeźbią wrażliwość i artyzm przez program EDUKO

Wrażliwość, sztuka, artyzm, twórczość i obcowanie z kulturą. Od najmłodszych lat te wartości wszczepiane są opolskim dzieciom i młodzieży dzięki projektowi EDUKO. Przed nami kolejna odsłona tego pomysłu.

Spektakl „Dziadek do orzechów” przygotowany przez uczniów z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Kup był jedną z atrakcji inauguracji dziewiątej edycji programu Edukacja Kulturowa Opolszczyzny – EDUKO. Zainteresowanie tym wydarzeniem było tak duże, że zorganizowano je dla dwóch grup.

Wcześniejsze edycje cieszyły się ogromną popularnością i zostały pozytywnie odebrane przez środowiska zarówno nauczycielskie, jak i artystów i twórców. Najważniejszym z założeń jest organizacja wydarzeń artystycznych również w najmniejszych miejscowościach, a nie tylko miastach powiatowych czy stolicy regionu.

Program EDUKO koordynowany jest przez Muzeum Śląska Opolskiego i odbywa się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Opolskiego, a finansowany jest z budżetu województwa opolskiego.

Zdaniem koordynatorki projektu, Joanny Ojdany, najważniejsze jest odkrywanie artystycznych talentów najmłodszych i otwarcie się na opolskich animatorów. Wszystko dzięki przygotowanym warsztatom, spotkaniom i wydarzeniom artystycznym. – Ten program dzieje się już dziewięć lat i rozpoczął się tak jak dziś, w Teatrze im. Jana Kochanowskiego. Ten autorski projekt przerasta już nasze najśmielsze oczekiwania. Dziś w podsumowaniu uczestniczy młodzież, animatorzy, twórcy. To nie tylko podsumowanie, ale również zachęta do udziału w kolejnym wydaniu konkursu. Dziś animator znów może wchodzić do szkoły i współpracować z nauczycielami – mówi Joanna Ojdana.

W tej edycji do wykorzystania przez pomysłodawców i realizatorów jest 180 tysięcy złotych. To oznacza, że każda inicjatywa może uzyskać 20 tysięcy złotych wsparcia. Założenia są takie, że projekt musi być partnerski i łączyć sferę edukacji i kultury. To pozwala na skonstruowanie bardzo ciekawych inicjatyw i co najważniejsze, nauczenia się współpracy, otwartości, współtworzenia i budowania relacji międzyludzkich.

Pomysł zainteresował m.in. Marka Sztarka, kierownika Dolnośląskiego Laboratorium Kultury we Wrocławiu. Podkreśla on, że to, co dzieje się na Opolszczyźnie w dziedzinie edukacji kulturalnej, jest wzorem dla całego kraju. – Chciałbym wdrażać pomysł na Dolnym Śląsku. Jest tutaj niezwykła energia i dowód na to, że niekonwencjonalne metody współpracy mogą zaistnieć. Dla mnie ważna jest trwałość tego pomysłu. Program edukacji kulturalnej stał się tutaj czymś oczywistym. Współpraca między jednostkami kultury, a szkołami w województwie opolskim stała się zwyczajną praktyką. To nie jest oczywiste w innych regionach – podkreśla Marek Sztark.

Uczniowie z Kup w pomyśle uczestniczą od trzech lat. Nauczycielka Monika Ledwolorz-Gierok cieszy się, że jej szkoła kolejny raz przystępuje do konkursu. – Pół roku temu realizowaliśmy projekt związany z obroną Opolszczyzny. To wszystko łączy się z uświadamianiem tego, jak ważny jest regionalizm i uczestnictwo we wspólnej Europie. Cieszę się, że w naszym regionie możemy współuczestniczyć w takich pomysłach – mówi.

Marszałek Andrzej Buła dodaje, że kultura jest ewolucyjna. – Bardzo lubię uczestniczyć  w czymś, co nadąża za potrzebami i oczekiwaniami. Kultura taka jest. Zachwycamy się tym, że dorobek artystyczny jest zmienny. Jako marszałek województwa staram się inspirować do działania, które ma na celu wyjście do naszych mieszkańców. Chcę pokazywać animatorom kultury, bez względu na to, gdzie pracują jakie, dajemy im możliwości – mówi marszałek.

Każda edycja konkursu skupiała się na innym wątku głównym. W tym roku przypada 20 lat w Unii Europejskiej. Wcześniej było to 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości czy 25-lecie walki o samodzielność województwa opolskiego.

Na początku program EDUKO realizowany był z pieniędzy z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z budżetu województwa. W trakcie ostatnich rządów ministerstwo wycofało się z współpracy, a samorząd województwa postanowił finansować wszystko z własnego budżetu.

Udostępnij wpis: