Kongres wyzwań drogowych

Szerokie grono ekspertów i samorządowców spotkało się na pierwszym „Opolskim Kongresie Drogowym”, aby w kompleksowy sposób podejść do tematu dróg. To czas posumowań, ale przede wszystkim planów drogowych.

Drogi to system naczyń połączonych. Korzysta z nich każdy. Ich rola w rozwoju szeroko pojętej gospodarki czy transportu jest nieoceniona. Nowe koncepcje czy rozwiązania mogą zintensyfikować te obszary. Zatem, jaką drogą podążać?

Gospodarka

O roli dróg przekonywał m.in. członek zarządu województwa Szymon Ogłaza. – Drogi to rzecz, z których korzysta absolutnie każdy – jako kierowcy, rowerzyści, a niektórzy robią to zawodowo. To też bardzo istotny element rozwoju gospodarczego, w związku z czym to wszystko składa się na wagę dróg – mówił.

Jak dodał, kongres to podsumowanie, ale też plany na przyszłość. – Uważam, że w województwie opolskim potrzebne są drogi ekspresowe, które w układzie wschód – zachód oraz północ – południe połączą nasze najważniejsze miasta. Ten pomysł spotkał się z zainteresowaniem ekspertów. Chcemy o tym dyskutować w bardzo szerokim gronie. To duże inwestycje, które mogą zupełnie zmienić obraz naszego województwa i zdynamizować gospodarczo pewne obszary, a przede wszystkim pozwolą nam normalnie i komfortowo poruszać się po Polsce i Europie – mówił.

Bezpieczeństwo

Obok znaczenia roli gospodarczej, nie mogło zabraknąć debaty o bezpieczeństwie, także niechronionych użytkowników dróg. Jak podkreślił Tomasz Mackun, ekspert ds. bezpieczeństwa z Politechniki Gdańskiej bezpieczeństwo pieszych poprawiło się w ostatnich latach, ale nadal jesteśmy jako kraj daleko za liderami bezpieczeństwa w Europie. – Jednym z elementów jest zapewnienie przejść dla pieszych, które będą widoczne. Dopiero w roku 2021 wprowadzając wytyczne bezpieczeństwa przejść dla pieszych, wykazano, żeby ustąpić pieszemu, trzeba go zobaczyć. W wytycznych projektowania zostały wtedy wyznaczone pola widoczności, które muszą być wolne od przeszkód, które należy pieszemu zapewnić. Nie mam pewności, czy wszystkie przejścia pod tym kątem zostały sprawdzone – zauważył Tomasz Mackun. Specjalista zwrócił też uwagę na inny ważny aspekt. – Drugą ważną kwestią jest noc, a nam się wydaje, że w nocy nikt nie chodzi. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie miesiące roku w tym styczeń, luty czy listopad, to się okazuje, że nasze dzieci w godzinach szczytu poruszają się w ciemności. Musimy usunąć wszystkie przeszkody w dzień i następnie te przejścia doświetlić. Kolejną kwestią, trudną do realizacji, jest zapewnienie mniejszych prędkości w obszarze przejść dla pieszych. Tu także przepisy z roku 2021 mówią, że nie możemy stosować przejść bez sygnalizacji świetlanej dla prędkości wyższych niż 50 km na godzinę – precyzował ekspert.

Ambitne plany drogowe

Na drogach wojewódzkich dzieje się sporo. Ostatnie dwa okresy programowania przyniosły sporo pozytywnych zmian, zauważalnych na co dzień przez kierowców. – Zostało wybudowanych łącznie siedem obwodnic. Plany są takie, aby wybudować kolejne osiem obwodnic na sieci dróg wojewódzkich. To najważniejsze elementy, bo zmieniają układ sieci, poprawiają przepustowość, zdecydowanie wyprowadzają ruch z miast i poprawiają warunki życia – przyznał dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Bartłomiej Horaczuk. Mówił też o najbliższych zamierzeniach zarządzanej jednostki, a są one bardzo obiecujące. – Plany to m.in. obwodnica Przywór, a mamy tam połączenie z autostradą A4 z węzłem Gogolin, gdzie zrealizowaliśmy Obwodnicę Malni i Choruli. Brakuje nam obejścia tych Przywór, gdzie warto wspomnieć m.in. o strefie Metalchem i aktywności gospodarczej, która nadwyręża drogę wojewódzką. W planach jest też dokończenie obwodnicy Dobrzenia Wielkiego. Wspomnę tu też o dofinasowaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na obwodnice Nysy, Strzeleczek i Głogówka – mówił.

kk

Udostępnij wpis: