W połowie roku opolski oddział Przewozów Regionalnych Polregio rusza z naborem na maszynistów. Zachętą ma być darmowe szkolenie i gwarancja pracy. Przed zainteresowanymi badania lekarskie, kilkuletnie przygotowanie oraz wymagające egzaminy.
Koleje cierpią na deficyt maszynistów, spowodowane jest to głównie odchodzeniem na emeryturę dotychczasowych pracowników. Jednocześnie zdecydowanie za mało młodych osób interesuje się tym zawodem. Nie ma również techników czy szkół zawodowych, które wstępnie przygotowywałyby do bycia maszynistą. Próby utworzenia takich klas kończyły się do tej pory niepowodzeniem. – Jest to również grupa zawodowa, która przez lata nie była rekrutowana – mówi Sylwester Brząkała, dyrektor Opolskiego oddziału PolRegio.
Przygotowanie maszynisty do zawodu trwa około trzech lat. W przypadku naszego oddziału, odbywa się ono w centrum szkoleniowym we Wrocławiu. Pod koniec zeszłego roku udało się zainteresować młodych ludzi zawodem, a nabór prowadził Wojewódzki Urząd Pracy. – Dzięki temu stażyści nie muszą płacić za szkolenie, które jest kosztowne – tłumaczy Brząkała (to średnio wynosi około 5 tysięcy złotych, a pełne przygotowanie maszynisty Cargo, to kwota około 50 tysięcy złotych).
Szkolenie jest dwustopniowe, kończy się licencją maszynisty. – Otrzymanie licencji jest dopiero początkiem kariery w tym zawodzie – dodaje Brząkała. Osoba ubiegająca się o licencję musi mieć ukończone 20 lat, doskonały stan zdrowia, ukończoną minimum zasadniczą szkołę zawodową. – Niezbędne są tutaj również predyspozycje psychiczne, odporność na stres. Przypomnijmy, że zawód maszynisty w Polsce zawsze cieszył się dużym szacunkiem. Osoba kierująca pociągiem odpowiada za życie kilkuset osób, musi szybko reagować, błyskawicznie podejmować decyzje – mówi Sylwester Brząkała.
Należy dodać, że trudno jest oszacować obecne zapotrzebowanie na maszynistów, bo ono dynamicznie się zmienia i jest to tendencja wzrostowa. Wynika to głównie z tego, że część osób około 50 roku życia nie zawsze uzyskuje kolejne pozwolenia na wykonywanie zawodu w trakcie badań lekarskich. To właśnie w tym wieku jest najwięcej maszynistów w Polsce. Część pracowników odchodzi od kierowania pociągiem po ukończeniu 55 roku życia.
– Od października rozpocznie się kolejny kurs, ale nabór będzie prowadzony przez wakacje – mówi Brząkała. PolRegio w Opolu jest w trakcie podpisywania kolejnego porozumienia z urzędami pracy, które zajmą się naborem.
Kandydat przechodzi badania lekarskie w specjalnym ośrodku medycyny pracy, sprawdzane są również możliwości psychotechniczne. Do tej pory wszystkie osoby, które rozpoczęły kurs, zakończyły go licencją. Według danych z zeszłego roku na w Polsce uprawnienia na kierowanie pociągami posiadało ponad 16 tysięcy maszynistów.
Jak informuje portal logistyka.pl, w najbliższych latach na emeryturę odejdzie ok. 35 proc. z wykonujących tę pracę.
PW