Już w 2016 roku Województwo Opolskie podpisało z Gminą Gogolin umowę w sprawie współpracy przy budowie dwupoziomowego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 409 z linią kolejową nr 136. Teraz jest realna szansa na dofinansowanie tej inwestycji.
Natomiast w roku 2017 podpisano trójstronny list intencyjny pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Województwem Opolskim oraz Gminą Gogolin w sprawie budowy dwupoziomowego skrzyżowania. Teraz, 17 lipca tego roku, pojawiła się informacja o zakwalifikowaniu się tej inwestycji na listę podstawową projektu PKP PLK S.A. pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. To niezwykle ważne, bo całkowite koszty tej inwestycji oszacowano na ponad 121 milionów złotych, a dofinansowanie do zakresu robót kolejowych miałoby wynieść 32 miliony złotych. Co równie ważne, są już gotowe potrzebne do tej budowy dokumenty, w tym decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej.
– Gogolin to piękne, zadbane i rozwijające się miasto, które ma jedną wielką bolączkę – przejazd kolejowy w centrum. Ale dziś mamy na to rozwiązanie. Po latach przygotowań wreszcie udało się. Mam nadzieje, że w przyszłym roku ruszymy z budową wiaduktu, który będzie mi obwodnicą centrum Gogolina – mówi marszałek województwa Szymon Ogłaza. Marszałek dodaje, ze oprócz dofinansowania z PKP PLK dużą część dofinansowania będą stanowiły fundusz unijne, pozostające w gestii samorządu województwa. – Dzięki współpracy z burmistrzami – Joachimem Wojtalą i Krzysztofem Reinertem – centrum Gogolina za kilka lat będzie wyglądało zupełnie inaczej – dodaje marszałek.
A członek zarządu województwa Robert Węgrzyn podkreśla, że inwestycja nie tylko usprawni ruch drogowy, ale i kolejowy. – Bo to przecież jeden z najbardziej uczęszczanych szlaków kolejowych w Polsce. Ten projekt rodził się bardzo długo i jest bardzo mocno wyczekiwany nie tylko przez mieszkańców Gogolina i całego powiatu krapkowickiego, ale regionu – dodaje wicemarszałek.
Przewidywany termin realizacji tej inwestycji to lata 2026 – 2029. Jej celem jest przede wszystkim stworzenie bezpiecznego dwupoziomowego skrzyżowania dla nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 409 przecinającej linię kolejową. Nowy przebieg drogi ma rozpocząć się od ul. Krapkowickiej (w okolicach parku za urzędem gminy), a zakończyć na istniejącym skrzyżowaniu ul. Strzeleckiej z ul. Ligonia. Zaplanowany odcinek będzie miał długość około 1,1 km.
Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Bartłomiej Horaczuk przyznaje, że to ogromna inwestycja, na dodatek w silnie zurbanizowanym obszarze. A planowy zakres prac jest szeroki – to budowa ponad kilometrowego odcinka drogi po nowym śladzie, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa ronda oraz budowa dwóch obiektów mostowych: wiaduktu nad linią i bocznicą kolejową i wiaduktu nad ul. M. Konopnickiej. Ale to także nowe skarpy, drogi dojazdowe i zjazdy, budowa i przebudowa odcinków dróg dla rowerów oraz chodników z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych, przebudowa istniejących sieci, nowe oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Konieczna też będzie przebudowa infrastruktury kolejowej PKP oraz likwidacja istniejącego przejazdu kolejowego. – Jak najszybciej chcielibyśmy przystąpić do przetargu – deklaruje dyrektor ZDW.
vr