Subregion Południowy rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego też ważne jest dbanie o komfort mieszkańców pod względem poruszania się po tej części województwa. Dzięki środkom unijnym z Funduszy Europejskich dla Opolskiego podpisano umowy na dofinansowanie projektów w ramach działań związanych z mobilnością mieszkańców.
To było już kolejne uroczyste wręczenie umów związane z projektami w dziedzinie mobilności – teraz przyszedł czas na Subregion Południowy, czyli powiaty nyski, prudnicki i głubczycki. Marszałek województwa Szymon Ogłaza podkreślił, że każda taka umowa to duży krok w stronę nowoczesnego i bezpiecznego transportu. – Przekazaliśmy umowy już wielu powiatom i gminom, które uczestniczą w tych projektach. TW tym subregionie to 42,5 km ścieżek rowerowych, centrum przesiadkowe, dwa bike&ride, 2 park&ride, 2 autobusy elektryczne, energooszczędne oświetlenia dróg i wiele innych. To świetny przykład współpracy samorządowej – podkreślił.
W ramach działania „Mobilność miejska” podpisano umowy o łącznej wartości niemal 78, 7 miliona zł, z czego aż ponad 62,2 miliona zł to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Wsparcie otrzymały dwa duże projekty, których liderami są samorządy Głubczyc i Nysy. W projektach uczestniczy wielu partnerów, a realizowane w ich ramach działania to:
- Gmina Branice: budowa ścieżek rowerowych na odcinku Bliszczyce-Lewice oraz w Boboluszkach,
- Gmina Prudnik: budowa ciągu pieszo-rowerowego i infrastruktury drogowej na ul. Przemysłowej w Prudniku,
- Powiat Głubczycki: realizacja ścieżek rowerowych w kilku lokalizacjach,
- Gmina Pakosławice: budowa ścieżki pieszo-rowerowej i ciągu pieszego,
- Gmina Nysa: budowa nowych tras rowerowych, zakup autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania,
- Gmina Głuchołazy: budowa centrum przesiadkowego i tras rowerowych,
- Gmina Otmuchów: adaptacja mostu kolejowego na kładkę pieszo-rowerową,
- Powiat Nyski: nowe ścieżki pieszo-rowerowe i energooszczędne oświetlenie,
- Powiat Prudnicki: budowa ścieżki pieszo-rowerowej Prudnik-Dębowiec.
Burmistrz Głuchołaz Paweł Szymkowicz mówił o konkretnych zmianach, jakie przyniesie projekt. – Obecne dofinansowanie przeznaczone jest na budowę centrum przesiadkowego przy ulicy Wyszyńskiego i jest to kolejny etap, po wcześniejszej przebudowie budynku dworca Głuchołazy Miasto. Teraz będziemy przebudowywać plac manewrowy dla autobusów i stworzymy więcej miejsc dla rowerów typu bike&ride. To wsparcie finansowe przeznaczymy również na budowę ścieżki rowerowej o długości 2600 m pomiędzy Bodzanowem, mostem na rzece Białej w Bodzanowie do Wilamowic Nyskich – wyjaśnił.
Natomiast w ramach działania „Mobilność mieszkańców” będzie realizowany projekt, którego liderem jest Biała, a partnerami są Baborów, Kietrz i Powiat Głubczycki. Realizowane działania to m.in.:
- Gmina Biała: nowe ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, budowa obiektu typu Parkuj i Jedź (P&R), stacja ładowania rowerów elektrycznych, infrastruktura dla pieszych w centrum miasta,
- Gmina Baborów: przebudowa zatok autobusowych, chodniki, przejścia dla pieszych i wiaty rowerowe,
- Gmina Kietrz: budowa ścieżek pieszo-rowerowych i drogi łączącej ul. Matejki z ul. Długą, budowa parkingu P&R i stacji napraw rowerów,
- Powiat Głubczycki: rozbudowa ścieżek pieszo-rowerowych i infrastruktury w Baborowie, Rakowie i Kietrzu, przebudowa chodnika przy ul. Opawskiej.
Dzięki pozyskanym środkom czekają nas duże zmiany. Inwestycje te nie tylko poprawią komfort codziennego przemieszczania się mieszkańców, ale również wpłyną na rozwój turystyki rowerowej i bezpieczeństwo na drogach.
kw