Ogromne pieniądze na ścieżki rowerowe i zrównoważony transport

Blisko 175 mln złotych z Unii Europejskiej wesprze dwa projekty, które ułatwią mieszkańcom przemieszczanie się w Opolu i Aglomeracji Opolskiej. To m.in. nowe ścieżki rowerowe i autobusy miejskie. Dziś marszałkowie Szymon Ogłaza i Zbigniew Kubalańca podpisali umowy z beneficjentami projektów. 

Kwota jest spora, ale najważniejsze będą efekty, które będziemy mogli zauważyć w naszej przestrzeni publicznej w ciągu najbliższych dwóch lat. Dzięki tym pieniądzom zyskamy m.in. 53,5 kilometry nowych ścieżek rowerowych, pięć nowoczesnych autobusów miejskich, trzy węzły przesiadkowe oraz dwa obiekty z parkingami.

O tym, że to jedne z ważniejszych projektów tej perspektywy unijnej mówił marszałek Szymon Ogłaza. – To bardzo dużo cennych elementów infrastruktury, która ma służyć temu, aby nasi mieszkańcy poruszali się w sposób bardziej ekologiczny. Taki, który będzie powodował że nie będziemy musieli oddychać zanieczyszczonym powietrzem. Mają temu służyć nowoczesny transport zbiorowy, centra przesiadkowe i system ścieżek rowerowych. Przed samorządami ogromna praca, ale też myślę spora satysfakcja – przyznał marszałek.

133,5 mln złotych unijnego dofinansowania trafi do Opola i gmin Aglomeracji Opolskiej. Jak podkreśliła wiceprezydent Opola Małgorzata Stelnicka, pozytywne zmiany zauważymy w stolicy województwa, ale także w partnerskich samorządach. – To duża rzecz dla Opola i naszych partnerów. Projekt dotyczy obszaru niskiej emisji, walczymy o czyste powietrze. Powstanie osiemnaście odcinków ścieżek rowerowych. Są to elementy często łączące istniejące ciągi komunikacyjne. To spowoduje, że pozbędziemy się takich niedogodnych „dziur” dla rowerzystów. To też nowe trasy rowerowe m.in. do Świerkli. Projekt poza ścieżkami przewiduje doświetlenie przejść dla pieszych, ulic, rozbudowę systemu ITS, zakup taboru autobusowego – wymieniła.

Rekordowe pieniądze otrzymała m.in. gmina Popielów. – To aż 24 mln dofinansowania, a wartość naszej realizacji wynosi prawie 30 mln złotych. Powstaną dwie ścieżki pieszo-rowerowe: z Popielowa do Lubieni o długości około 3 km i z Popielowa do Karłowic wynosząca aż 6 km. To największa kwotowo inwestycja w naszej gminie. Zaczynamy od ścieżki do Lubieni, ponieważ posiadamy już dokumentację projektową. Na drugą ogłosiliśmy przetarg w formule zaprojektuj – wybuduj – wyjaśniła Sybilla Stelmach, wójt gminy Popielów.

Co zostanie zrealizowane w ramach projektu?

Opole: budowa 18 odcinków pieszych i rowerowych o łącznej długości 11,25 km, powstanie obiektu „parkuj i jedź” przy ul. Harcerskiej oraz pętli autobusowej przy ul. Wschodniej, zakup 5 elektrycznych autobusów zeroemisyjnych.

Gmina Prószków: budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Złotniki – Chrząszczyce.

Gmina Gogolin: zakup i montaż 12 wiat przystankowych i 2 wiat rowerowych.

Gmina Komprachcice: budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Dziekaństwo – Domecko, wymiana 16 wiat przystankowych oraz 5 wiat rowerowych, oświetlenie 6 przejść dla pieszych przy drodze DW 429.

Gmina Chrząstowice: budowa drogi dla rowerów oraz pieszych i rowerów na odcinku Suchy Bór – Lędziny, nowe centrum przesiadkowe w Chrząstowicach oraz Lędzinach (tu przebudowana zostanie także pętla autobusowa), wymiana 20 wiat przystankowych.

Gmina Murów: budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Stare Budkowice – Kały wraz z oświetleniem, budowa 3 przystanków autobusowych oraz wymiana wiat przystankowych.

Gmina Popielów: budowa ścieżki pieszo-rowerowej w miejscowości Popielów do Lubienia wraz z oświetleniem, powstanie wiaty rowerowej, ścieżka pieszo-rowerowa na odcinku Popielów-Karłowice, wykonanie oświetlenia 4 przejazdów pieszo-rowerowych.

Gmina Krapkowice: budowa centrum przesiadkowego w Krapkowicach, zakup dwustanowiskowej ładowarki dla samochodów elektrycznych indywidualnych oraz tankowania pojazdów bezemisyjnych.

Powiat Opolski wraz z partnerskimi gminami: Lewin Brzeski, Dąbrowa, Łubniany, Niemodlin, Ozimek, Tarnów Opolski, Tułowice, Turawa, Izbicko, Prószków, Krapkowice skorzysta z ponad 41 mln złotych unijnego dofinansowania. To m.in. 26 km nowych ścieżek pieszo-rowerowych na odcinkach: Izbicko – Utrata w gminie Izbicko, Niewodniki – Żelazna w gminie Dąbrowa, Lewin Brzeski – Stroszowice – Sarny Małe w gminie Lewin Brzeski, pomiędzy miejscowościami Masów i Biadacz w gminie Łubniany, Magnuszowice-Gracze w gminie Niemodlin, w Niemodlinie przy ul. 700-lecia, Antoniów – Jedlice – Szczedrzyk w gminie Ozimek, Miedziana – Przywory w gminie Tarnów Opolski, Tułowice Małe – Skarbiszowice w gminie Tułowice, Kotórz Mały – Kotórz Wielki w gminie Turawa.

Łubniany konsekwentnie inwestują w infrastrukturę transportową. Teraz także mają powód do radności. – Będziemy realizować odcinek, który połączy dwie ścieżki pieszo-rowerowe pomiędzy Biadaczem i Masowem, czyli odcinek leśny na długości 3 km ścieżki. Dzięki temu będziemy mogli poruszać się od Kępy, a tak naprawdę od Opola do Dąbrówki Łubniańskiej (to odcinek około 8 km). Wkrótce ogłaszamy przetarg, a w czwartym kwartale tego roku – mam nadzieję – rozpoczniemy prace – wyjaśnił Paweł Wąsiak, wójt gminy.

Unijne wsparcie wesprze także rowerzystów z gminy Dąbrowa. – Otrzymamy ponad 3,5 mln złotych. To lepsze skomunikowanie trzech miejscowości: od Naroka do Niewodnik i Żelaznej. Jest to trasa nadodrzańska, ale łączy się także ze ścieżkami rowerowymi na wałach od Żelaznej do samego Opola. Pozwoli to naszym mieszkańcom bezpiecznie dotrzeć do miasta i skorzystać z jego oferty, ale również turystycznie podróżować po naszej gminie – zauważyła Katarzyna Gołębiowska – Jarek, wójt gminy Dąbrowa.

kk

Prezentacja Miasta Opole i partnerów

Prezentacja Powiatu Opolskiego i partnerów

 

 

Udostępnij wpis: