W Kędzierzynie-Koźlu Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał właśnie umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dot. rozbudowy układu komunikacji drogowej Ronda Milenijnego. Będzie lepiej, szybciej i bezpieczniej.
– To bardzo ważne skrzyżowanie w regionie – mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Bartłomiej Horaczuk. – Skrzyżowanie drogi krajowej DK 40, czyli obwodnicy Kędzierzyna-Koźla z drogami wojewódzkimi: 423 prowadzącą z Kędzierzyna-Koźla do Krapkowic i 408 w kierunku Gliwic, bardzo uczęszczaną przez samochody ciężarowe. Podpisana umowa zakłada przygotowanie projektu na projekt przebudowy całego tego układu – informuje dyrektor ZDW.
Natężenie ruchu w tym miejscu przekracza już 10 tysięcy pojazdów na dobę, więc rondo przestało spełniać założoną funkcję i często są tam długie kolejki czekających na wjazd na rondo pojazdów.
Projekt zakłada budowę estakady i przebudowę całego układu na długości około jednego kilometra. – Główny zakres robót obejmie drogę krajową, dlatego wystąpiliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych o to, byśmy mogli całość przebudować kompleksowo. Największym wyzwaniem będzie estakada, bo to pierwszy taki projekt Zarządu Dróg Wojewódzkich – informuje dyrektor Horaczuk.
Jak podkreśla Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa, a jednocześnie mieszkaniec Kędzierzyna-Koźla, nikt nie ma tak dobrego rozeznania pod względem trudności na drogach, jak poruszający się po nich mieszkańcy. – Dlatego już od kilku lat zabiegaliśmy, wspólnie z prezydent Kędzierzyna-Koźla, o przebudowę tego miejsca. Było rozpatrywanych kilka koncepcji, w końcu zwyciężyła koncepcja skrzyżowania dwupoziomowego – mówi marszałek i dodaje, że wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie całej dokumentacji. – Ale jak zakończy wcześniej, to wcześniej wbijemy tu pierwszy szpadel – podkreśla.
Z faktu podpisania umowy cieszy się prezydent Sabina Nowosielska, która przypomina wieloletnie starania władz miasta o udrożnienie tego skrzyżowania. – Staraliśmy się o udrożnienie tego wąskiego gardła długo, wiec dziś jestem po prostu szczęśliwa, że jesteśmy już tak blisko podpisania umowy na rozbudowę Ronda Milenijnego – mówi.
Koszt dokumentacji to 1 milion 160 tysięcy złotych, a dokument ma powstać w ciągu 32 miesięcy. Budowa skrzyżowania dróg na różnych poziomach pozwoli pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i odciąży wyloty ronda od ruchu tranzytowego. To na pewno skróci kolejki pojazdów przed Rondem Milenijnym i przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Co ważne, pojazdy zostaną odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego.
vr