Istotny krok w poprawie komunikacji na drodze wojewódzkiej 454

Budowa obwodnicy Dobrzenia Wielkiego to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych na drogach wojewódzkich, która z pewnością poprawi komfort mieszkańców oraz zwiększy bezpieczeństwo na drodze. 18 marca odbyło się podpisanie umowy z wykonawcą projektu obwodnicy, która ominie  Dobrzeń Wielki, Dobrzeń Mały i Borki.

To kolejny, niezwykle ważny etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 454 na trasie Opole – Namysłów. To odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców i chęć zapewnienia im lepszej jakości życia.  Jak wspomniał  Mirosław Sokołowski,  zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu to etap, który obejmuje około 6 km nowej drogi oraz 30 obiektów mostowych, w tym ominięcie Elektrowni Opole. – Na wcześniej zakończonym w latach 2016-2017 odcinku obwodnicy Czarnowąsów zostawiliśmy otwarte rondo z perspektywą realizacji dalszego przebiegu drogi i dzisiaj spotykamy się, żeby taką umowę podpisać. Jest to całkiem nowy projekt, nie bazujemy na tym, co było uzgodnione do tej pory. Projektant ma rozpatrzyć wszystkie nowe rozporządzenia dotyczące projektowania, a czas na realizację umowy to  36 miesięcy – wyjaśnił.

Marszałek Szymon Ogłaza podkreślił, że inwestycja będzie się różniła od tej sprzed 10 lat, ponieważ zmieniły się okoliczności przyrodnicze, ale przede wszystkim administracyjne, bo dzisiaj 60% jej powierzchni należy do Opola, a 40% do  gminy Dobrzeń Wielki. Droga ma omijać Elektrownię Opole, Dobrzeń Mały i Wielki oraz Borki.

– Waga tego przedsięwzięcia jest naprawdę duża. Jest ono skomplikowane również ze względu na tę strukturę własnościową, bo będziemy musieli porozumieć się z miastem Opole, jeżeli chodzi o samą inwestycję. Będziemy szukali oczywiście środków zewnętrznych, bo to duża sprawa szacowana na ponad sto milionów złotych, jeśli nie więcej. A do tego wiadukt, most, trudny, podmokły i leśny teren, który będzie wymagał zupełnie innej budowy nasypu, więc tych elementów trudnych jest sporo i wyzwań sporo, ale my się wyzwań nie boimy – mówił.

Konieczne będzie więc pokonanie tych licznych wyzwań, jednak należy pamiętać o istocie tej inwestycji. Budowa obwodnicy to szansa na poprawę jakości życia, zmniejszenie hałasu, poprawę bezpieczeństwa mieszkańców oraz ułatwienie komunikacji w regionie. Dotychczasowe duże natężenie ruchu powoduje nie tylko hałas i zanieczyszczenie powietrza, ale także stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców.

Marszałek przypomniał, że w ubiegłym roku zapowiedział podpisanie umowy i ogłoszenie przetargu na dokumentację obwodnicy Dobrzenia Wielkiego, co właśnie  zostało zrealizowane. Dokumentację przygotuje Firma „PROKOM” i  projektant Kazimierz Kurowski, a całość, wraz  z pozwoleniem na budowę ma kosztować 1,7 miliona złotych.

– To jest droga, która ma znaczenie nie tylko regionalne, ale również  jest ważna w układzie ponadregionalnym, bo łączy tereny przygraniczne przez drogę 414, czyli Prudnik-Opole, a dalej Opole-Namysłów, Namysłów z drogą ekspresową S5 i S11, którą można dotrzeć na przykład nad morze czy do Poznania. Ale obwodnica jest szczególnie ważna z punktu widzenia lokalnego, bo mieszkańcy Dobrzenia od dawna domagają się tego, aby przez ich miejscowość nie przejeżdżało kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę – mówił marszałek Ogłaza.

Wyjaśnił ponadto, że takie wcześniejsze przygotowanie dokumentacji pozwala na szybkie ubieganie się o dofinansowanie w ramach ogłaszanych naborów na projekty drogowe, co przyspiesza realizację takich przedsięwzięć. To podejście powinno znacząco ułatwić poszukiwanie sfinansowania tej ważnej inwestycji.

kw

Udostępnij wpis: