Opolska Liga Zawodowców to konkurs, w ramach którego wybierani są uczniowie najlepsi w swoich specjalizacjach zawodowych. Jej celem jest integracja środowiska szkół zawodowych, wyszukiwanie szczególnie uzdolnionych uczniów oraz współpraca z pracodawcami.
Spośród 1407 uczniów z 28 szkół zawodowych z całego regionu do finału zakwalifikowało się 18 osób, które będą uczestniczyć w decydującym starciu na polu zadań praktycznych. Zawody, w których rywalizują uczestnicy to: technik hotelarstwa, technik elektryk, technik mechatronik, technik logistyk, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik ekonomista. Dziś odbywała się część praktyczna konkursu, podczas której rywalizowało sześć osób – techników hotelarzy.
– Liga zawodowców jest realizowana od zeszłego roku. W poprzedniej edycji organizowaliśmy konkurencje w czterech zawodach, w tym roku poszerzyliśmy je o kolejne dwa – informuje Ireneusz Podolak, kierownik projektu Opolska Liga Zawodowców. Konkurs rozpoczął się już ósmego marca, wtedy odbyła się część teoretyczna. Uczniowie rozwiązywali test, który wyłonił osiemnastkę najlepszych spośród tych sześciu zawodów. – W tym przedsięwzięciu chodzi o to, żeby zbliżyć pracodawców do szkół zawodowych i pokazać pracodawcom najlepszych uczniów zawodowych. To pozwoli uczniom na dobry start w swoim zawodzie – dodaje Ireneusz Podolak.
W konkursie uczniowie zyskują możliwość porównania zdobytej już wiedzy i umiejętności praktycznych z innymi koleżankami i kolegami. Mogą sprawdzić swoje umiejętności, a także zwiększyć wiarę w siebie. – Ten konkurs daje przekonanie, że praca może dawać ogromną satysfakcję. Dla hoteli osoba, która jest recepcjonistą lub recepcjonistką to taka wizytówka i przewodnik dla gości. To tacy ambasadorzy miasta i regionu, w którym mieszkają – podkreśla Zuzanna Donath-Kasiura, wicemarszałek województwa opolskiego.
Dyrektor Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji. Bartłomiej Piechaczek mówi, że tegoroczna Opolska Liga Zawodowców to druga edycja przedsięwzięcia, które realizuje RZPWE. – To efekt, który jest wypracowany dzięki realizacji projektów. Tym razem jest ona nadzorowana przez naszych nauczycieli konsultantów. Dziś wybieramy najlepszego ucznia, który kształci się w zawodzie technika hotelarstwa – mówi.
Aleksandra Prostak, uczestniczka konkursu dodaje, że w części teoretycznej było 40 pytań. – Osoby, które dostały największą liczbę punktów, biorą udział w części praktycznej konkursu. Pytania były związane z zawodem, w którym się kształcimy, czyli hotelarstwem. Przede mną również jest część praktyczna – mówiła, czekając na zadania – jedno przy gościu, a drugie przy recepcji.
jd