36 minut – tyle trwała podróż na trasie Wrocław Główny-Opole Główne. W rytmie wspaniałych przebojów najnowszy opolski Impuls pobił o trzy minuty rekord słynnego ekspresu „Latającego Ślązaka” z lat 30-tych XX wieku.
Opolski Ekspres Dęty wyjechał na opolskie tory już po raz dziesiąty. Tym razem podróżowano na trasie Opole – Wrocław, a ambitnym celem wyprawy było pobicie rekordu prędkości przejazdu pomiędzy stolicami Dolnego Śląska i Opolszczyzny, ustanowionego … 83 lata temu. Nie udało się w drodze do Wrocławia, ale nikt nie miał wątpliwości, że rekord padnie w drodze powrotnej. W muzycznej podróży po torach wyruszyli z opolanami marszałek Andrzej Buła oraz członek zarządu województwa Szymon Ogłaza.
Muzycznie i rekordowo
Uczestnicy wyprawy mieli okazję zwiedzenia pięknego wrocławskiego dworca i udziału w koncercie finałowym w Sali Sesyjnej na stacji Wrocław Główny. Zabrzmiały utwory muzyki filmowej polskiej i zagranicznej, było również kilka nowości przygotowanych specjalnie na tę okazję. – Tym koncertem podsumowujemy 10 lat Opolskiego Ekspresu Dętego – mówił Przemysław Ślusarczyk, dyrygent i pomysłodawca wydarzenia. Dodawał też, że to właśnie 83 lata temu, 15 maja 1936 roku, ze stacji Bytom przez Gliwice, Kędzierzyn, Opole Główne, Wrocław wyruszył rejsowo po raz pierwszy pociąg nazwany „Latającym Ślązakiem”, który rozwijał taką szybkość, jakiej do tej pory nie udało się przekroczyć. Okazało się, że tym razem, podczas podróży powrotnej, rekord pobito.
Przede wszystkim dobra zabawa …
…i promocja korzystania z opolskich Przewozów Regionalnych, które z roku na rok unowocześniają swoją ofertę. Bogata siatka połączeń, nowe składy, w tym siedem najnowocześniejszych Impulsów to dobra alternatywa dla dojeżdżających codziennie do pracy i podróżujących w celach rekreacyjnych. – Na tory wyjechały dwa najnowsze Impulsy, które kursują od ubiegłego roku – Filharmonia Opolska i Teatr im. Jana Kochanowskiego. Najnowsza technologia i osiągi do 160 km/h, możliwe m.in. dzięki temu, że udało się wyremontować trasę E30 między Opolem a Wrocławiem – mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. – To wszystko idealnie wpasowuje się w „Weekend z funduszami europejskimi” – jedziemy Impulsem dofinansowanym w 85% z RPO, po torach wyremontowanych dzięki programowi infrastrukturalnemu z programów krajowych, na wrocławski dworzec, który zyskał nowy blask w 2012 roku, również dzięki pieniądzom unijnym. Te 15 lat było dla kolei niezwykle istotne – przekonuje i dodaje: – Jeszcze kilka lat, dopóki nie skończy się Krajowy Program Kolejowy, będziemy mieli odczynienia z utrudnieniami, lecz nasze drogi kolejowe zmieniły się niesamowicie i dzięki temu można bić takie rekordy prędkości.
Jak podróż, to tylko pociągiem
Zadowoleni byli pasażerowie pociągu. – Super zabawa, świetna obsługa i wspaniała organizacja. Pociągi bardzo się zmieniły – szybko, czysto i przyjemnie. Teraz można jeździć. Jeszcze nie tak dawno często korzystaliśmy z połączenia pomiędzy Opolem a Gogolinem. Nazywaliśmy je grzechotką, ze względu na wstrząsy. Często zamieniany auto na pociąg – przyznaje Edyta z rodziną.
Malgorzata z Opola wraz z mężem bardzo lubią podróżować, teraz zabierają również wnuki. – Opolskim Ekspresem jeździmy już nie pierwszy raz. Takie promocje są bardzo przyjemne i powinny być częściej niż raz w roku. Codziennie korzystam z Przewozów Regionalnych, dojeżdżając do pracy z Opola -Grotowic do Opola Głównego. Pamiętam kolej sprzed kilkudziesięciu, kilkunastu lat – to zupełnie inne pociągi, komfort jazdy. Pamiętam pociągi z drewnianymi siedzeniami, okna otwierane na taśmę – taki jeździł z Kluczborka do Olesna. 15-lecie w Unii bardzo dużo zmieniło. Kolej jest nowoczesna. Z pociągów korzystam regularnie i te różnice dostrzegam z roku na rok – przyznaje pasażerka.
16-letni letni Adrian z Namysłowa od 10 lat gra na trąbce. Bardzo zachwala sposób promocji zespołów muzycznych i korzystania z kolei. – To świetna inicjatywa, która pokazuje, że granie w zespole jest bardzo przyjemne i warto przychodzić i słuchać. Jeżdżę często pociągami do szkoły muzycznej do Wrocławia – dodaje.
Inicjatywa odbywa się przy wsparciu Samorządu Województwa Opolskiego i spółki Przewozy Regionalne. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła.
kk