Opolska Marka Jeździecka

Wydarzenia jeździeckie są znakomitą okazją do promowania nie tylko klubów czy stadnin koni, ale także miasta, gminy, powiatu czy województwa. Takie założenie przyświeca twórcom projektu „Opolska Marka Jeździecka”, którzy spotkali się dziś z dziennikarzami, by o tym projekcie opowiedzieć.

Jak mówił członek zarządu województwa Antoni Konopka, jednym z celów Opolskiej Marki Jeździeckiej jest przywrócenie jeździectwu, które w naszym regionie ma długie i wspaniałe tradycje, należytej uwagi i rangi. – Mamy znakomite wyniki, znakomite konie, jeźdźców, trenerów i bazę sportową, jesteśmy regionem, który może stać się stolicą sportów jeździeckich w kraju. Dlatego marszałek województwa opolskiego objął tę inicjatywę patronatem honorowym. Chcemy stać się synonimem polskiego jeździectwa i integratorem polskiej hippiki, inspirując jednocześnie rozwój jeździectwa na Opolszczyźnie – mówił.
Jak podkreślali członkowie Opolskiego Związku Jeździeckiego, nagłaśnianie sukcesów, inwestowanie w rozwój różnych dyscyplin sportowych czy modernizowanie infrastruktury rekreacyjno – turystycznej może być skutecznym sposobem promowania regionu. Z naszego województwa wywodzą się przecież zawodnicy startujący z powodzeniem w mistrzostwach Europy, świata czy na olimpiadzie. Są u nas zarejestrowane kluby jeździeckie, plasujące się w czołówce polskiej – to przede wszystkim LKJ Lewada w Zakrzowie, KJ Osadkowski w Jakubowicach, Metpol w Grodźcu, LKJ w Prudniku, Mosznej i Opolu. – Konie z Mosznej i Prudnika są wśród czempionów na wielu zawodach rangi światowej – przypominał Daniel Palimąka z OZJ. Mamy także świetną kadrę szkoleniowców – wśród nich choćby trener kadry narodowej w ujeżdżaniu Andrzej Sałacki, jednocześnie prezes LKJ Lewada. On także przypomniał o tym, że mamy także wspaniały ośrodek przygotowań olimpijskich w jeździectwie.

Członkowie Związku zwracali także uwagę na fakt, że jeździectwo i jego rozwój mogą skutecznie wypełnić lukę w sektorze usług województwa opolskiego. Prezes OZJ Dariusz Świderski podkreślał, że inicjatywa ma nie tylko zachęcić ludzi do uprawiania jeździectwa, ale także wpłynąć na rozwój turystyki i przemysłu końskiego. – Każdy wzrost hodowli o 10 koni to potencjalne dwa miejsca pracy, a każdy wzrost regularnie jeżdżących konno o 15 osób to kolejne jedno nowe miejsce pracy – mówił Daniel Palimąka.
Pierwszym krokiem do zainteresowania ludzi jeździectwem jest zapraszanie na ciekawe imprezy sportowe. Dlatego też samorząd województwa dofinansował pięć sportowych imprez jeździeckich o randze regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej. Najważniejszymi zawodami, odbywającymi się w tym roku w naszym regionie, będą organizowane w Jakubowicach w dniach 8-11 września mistrzostwa Polski w skokach przez przeszkody, rozgrywane we wszystkich kategoriach wiekowych. – Zawodów o tej randze nie było u nas od dwudziestu lat – mówił członek zarządu OZJ Andrzej Cieślak.

Instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie koncepcji Opolskiej Marki Jeździeckiej są opolskie kluby jeździeckie oraz inne podmioty działające przy wsparciu i pod patronatem marszałka województwa opolskiego. Proces wdrażania koncepcji obejmuje współpracę samorządu wojewódzkiego z partnerami publicznymi i prywatnymi. Skuteczna realizacja uzależniona będzie od zaangażowania wszystkich tych podmiotów.

VR

Pliki do pobrania:

Opolska Marka Jeździecka – prezentacja

Udostępnij wpis: